9/30/2013

How much Art Nouveau?


Für manchen mag die Frage nebensächlich sein, aber für mich ist sie wichtig: Wie viel Jugendstil kommt in "Der Krieg der Welten" vor? Die Geschichte spielt 1898. Da gab es natürlich schon starke Tendenzen. England allerdings hatte immer etwas mehr "Ernst" in dieser Stilrichtung, als mir persönlich zum Zeichnen lieb ist. Daher werde ich diesen Ernst stellenweise bestimmt mal brechen - und mich auch von etwas "kontinentaler" geprägten Motiven inspirieren lassen, wie zum Beispiel dieser Dame hier, einer Kopie, die ich studienhalber nach einem Motiv von Alphonse Mucha angefertigt habe.

Some may not think it´s an essential question, but for me it´s important: How much Art Nouveau does play a role in "War of the Worlds"? The story takes place in 1898, and of course, at that time there have been strong tendencies already in this then-modern movement. But England, as far as I have learned yet, has always been a bit more serious in that discipline, I guess. I will pay tribute to that, but will allow myself to go sideways and quote also the more "continental" Art Nouveau of that time in some parts of the adaption, if possible - a style which, for example, also was highly influenced by Alphonse Mucha. Above is a drawing that I made as a "reference copy" from an original artwork by him.